Sök:

Sökresultat:

23 Uppsatser om Auktoritära regimer - Sida 1 av 2

Att nÄ ut med det som inte kan sÀgas : om rollspels potential att skapa dialog och förebygga krÀnkningar av mÀnskliga rÀttigheter i förtryckande regimer

I denna uppsats undersöks rollspelets potential att motverka diskriminering och förtryck i förtryckande regimer. Jag tar avstamp i de mÀnskliga rÀttigheterna och i dramapedagogikens essens och styrkor. Jag beskriver Youngs diskrimineringsteorier, samt Freire och Boals pedagogiska teorier om den frigörande teaterns styrkor och syften, och presenterar en intervju om rollspelsanvÀndande mot kvinnoförtryck i Iran. I analysen söker jag samband mellan de olika tillvÀgagÄngssÀtten i anvÀndning och syfte med rollspel utifrÄn materialet och presenterar mina slutsatser; rollspel i förtryckande regimer kan leda till sammanhangsskapande, frigörelse frÄn inre förtryck, och medvetengörande för individ och grupp om hur man kan skapa en dialog om förtryck..

Historieundervisning i statens intresse : Forum för levande historia och dess projekt Brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer

Bakgrunden till denna studie grundar sig i den statliga myndigheten Forum för levande historia och dess kampanj Brott mot mĂ€nskligheten under kommunistiska regimer. Syftet har varit att ta reda pĂ„ hur det utbildningsmaterial som tagits fram förhĂ„ller sig till de styrdokument som styr den svenska historieundervisningen i grundskolan och gymnasieskolan samt nĂ„gra utvalda lĂ€romedel i historia. Även den politiska debatt som föranlett det mediala intresset för projektet har implementerats och behandlats i undersökningen. Arbetets teoretiska del grundar sig pĂ„ olika typer av historiebruk och har applicerats pĂ„ den empiriska delen dĂ€r materialet har analyserats. Undersökningen visar att det material som Forum för levande historia har tagit fram kan kritiseras för att vara onyanserat men att det ocksĂ„ tillför en annan dimension av de behandlade omrĂ„dena..

Internationellt samarbete kring ursprungsbefolkning : En studie av Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet

Med utgÄngspunkt ur internationellt samarbete i Arktisregionen, analyserar och jÀmför denna studie de tvÄ samarbetsinstitutionerna Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet. Syftet med studien Àr att analysera vilka ÄtgÀrder och riktlinjer som institutionerna vidtagit och beslutat om för att hantera frÄgor gÀllande regionens ursprungsbefolkning, samt att analysera och bedöma samarbetets effektivitet. Studien bygger pÄ ett etablerat teoretiskt ramverk om internationella regimer och analysen tÀcker tidsperioden frÄn institutionernas grundande till och med Är 2011. Studien anvÀnder sig av kvalitativ textanalytisk metod för att undersöka och analysera de bÄda institutionernas officiella dokument. Resultatet av studien visar att Arktiska rÄdets samarbete gÀllande ursprungsbefolkning bedöms som effektivt, medan BarentsrÄdets samarbete kring ursprungsbefolkning bedöms som ineffektivt..

NÀr Arktis isar smÀlter... - En fallstudie om huruvida den Arktiska regionen prÀglas av konflikt eller samverkan

Arktis Àr en region som har en mÄngfacetterad historia. Idag, nÀr isen sakteliga smÀlter undan, och tidigare gömda naturresurser blir Ätkomliga, blir tidigare obetydliga grÀnsdragningsdispyter nu konflikter, som kan komma att handla om mÄngmiljardbelopp. Detta sker samtidigt som multilaterala samarbeten blir allt vanligare och ÀmnesomrÄdena de berör, allt fler. Vi visar att de bÄda teorierna neoliberal institutionalism och neorealism ger tvÄ olika förklaringar till situationen i Arktis, och att man beroende pÄ vilket teoribildning man tillhör, har skilda synsÀtt gÀllande hur man ser pÄ regimer i regionen. I studien har vi frÀmst analyserat FN: s havsrÀttskonvention och Arktiska RÄdet, vilka bÄda kan sÀgas ha haft stor inverkan pÄ Arktis, men pÄ helt olika sÀtt..

Internationellt miljö- och energipolitisk samarbete i Arktis : En jÀmförande fallstudie av Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet

Internationellt samarbete inom olika politikomrÄden Àr vanligt förekommande i det internationella systemet. Denna studie jÀmför och analyserar tvÄ samarbetsinstitutioner i den arktiska regionen: Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet. Studiens syfte Àr att undersöka och analysera vilka ÄtgÀrder och riktlinjer dessa institutioner har beslutat om och vidtagit inom det miljö- och energipolitiska samarbetet. Studiens teoretiska anknytning Àr den forskning som bedrivits kring internationella regimer, det vill sÀga uppkomsten av institutionaliserat regel- och norm baserat samarbete i det internationella systemet.Studien anvÀnder sig av en regimteoretisk analysmodell, internationell regimer, för att analysera institutionernas samarbete och bedöma dess effektivitet och styrka.Den empiriska analysen för studien visar att bÄda de undersökta fallen uppvisar en viss grad av styrka/effektivitet för det miljöpolitiska samarbetet. Genom redogörelsen och analysen för vilka riktlinjer och beslut som fattats mellan 2000-2011 visar studien att institutionerna uppnÄr specifika mÄl och syften samt efterföljer rÄdande regel- och normsystem.

NÀr hjulen sÀtts i rullning : En socialpsykologisk studie om individens upplevelse av sin identitet efter att ha blivit rullstolsburen

Syftet med studien Àr att skapa en ökad förstÄelse inom berörda yrkes- och studentgrupper för hur individer, som blivit rullstolsburna senare i livet, upplever sin identitet och eventuella identitetsförÀndringar. Resultatet tolkades utifrÄn Anthony Giddens teorier om senmodernitet och identitet samt Peter L. Berger och Thomas Luckmanns kunskapssociologiska perspektiv. Den tidigare forskningen har berört funktionshinder och identitet utifrÄn olika aspekter, dock har inte syftet för denna studie behandlats i sin helhet i andra studier. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex stycken respondenter för att nÄ deras upplevelser.

Forum för levande historia : En gestaltning av historiemedvetande?

Vi har analyserat Forum för levande historias material brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer genom en hermeneutisk textanalys. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om materialet förmedlar historiemedvetande. Resultatet visar att materialet inte förmedlar det som krÀvs för att historiemedvetandet ska stimuleras. De historiska hÀndelserna sÀtts inte tillrÀckligt vÀl in i sitt sammanhang och det rÄder otydlighet betrÀffande vad som orsakade utvecklingen. Materialet redovisar inte tillrÀckligt mÄnga förklaringsperspektiv.

Kommunismens ansikte : Skildringen av kommunismen som ideologi och kommunistiska regimer i svenska och norska gymnasielÀroböcker under perioden 1951-2011

This paper presents an analysis of history textbooks used in schools in Sweden and Norway. The intention of the research was to study how the history textbooks describe communism and communistic dictatorship mainly during the cold war. The result of this study is that there were no big differences between Swedish and Norwegian history textbooks, but there are, however, some differences in how communism was described between the authors and also over time. Mostly, the books that were written in the post cold war period were somewhat more critical to communism in the eastern Europe (even thought they mainly handled with StalinÂŽs communism. And they also set quotationmark between StalinÂŽs communism and the nazi terror during World War two..

Hur domineras klassrummet? Klasrumsinteraktionen utifrÄn ett genusperspektiv.

Denna uppsats strÀvar efter att ta reda pÄ vilka elever som dominerar klassrumsinteraktionen pÄ gymnasieskolan, hur detta kan yttra sig, samt om lÀrare kan pÄverkaklassrumsinteraktionen till flickornas eller pojkarnas fördel. Studien behandlar Àven lÀrarnasegen uppfattning av genus och den undersökta klassrumsinteraktionen.Undersökningen bygger pÄ ett strukturerat observationsschema, utförda i tvÄ olikagymnasieklasser samt kvalitativa intervjuer med de medverkande lÀrarna. De tvÄ olikaarbetsmetoderna har tolkats och analyserats mot bakgrund av studiens teorikapitel. Resultaten av observationsscheman visar att flickorna i mycket större omfattning Àr mer aktiva iklassrummet och att pojkarna har intagit en mer dÀmpad och osynlig stÀllning. Intervjuernavisar hur genussystem och regimer kan upprÀtthÄllas i klassrummet genom passiva elleromedvetna lÀrare..

Demokrati, diktatur eller demokratur? : En kvalitativ studie av den demokratiska tillbakagÄngen i Vitryssland

This is a study about the transition process and the consolidation of power in Belarus. In this paper the concept of "authoritarian state building and the sources of regime competitiveness in the fourth wave" is the major theory used. After giving a description of the theory?s concepts a short historical background of Belarus follows. Chapters four describes and explain the political situation in Belarus during five periods.

En renskavsgryta - om samernas markrÀttigheter

Debatten om Sveriges ursprungsbefolkning samernas rÀttigheter har alltid vÄllatstarka kÀnslor och motstridigheter. Konflikten i lappmarken berör en mÀngdaktörer och intressen. FrÄgan om samernas rÀtt till mark och vatten involverar intebara boende i nÀromrÄdet utan Àr en frÄga som mer eller mindre berör helaSverige. Ursprungsbefolkningars rÀttigheter diskuteras Àven pÄ ett internationelltplan, framförallt inom FN:s ramar. 1989 fÀrdigstÀlldes konvention ILO 169, ettregelverk som ska verka för att stÀrka och skydda ursprungsbefolkningarsrÀttigheter till egendom, mark och kultur.

Demokrati och Media Ukraina och Vitryssland - Fiender av det fria ordet?

I dagens samhÀlle spelar media en stor roll och i mÄnga avseenden styr den mÀnniskors liv och Äsikter. Vikten av att kunna kontrollera media och dÀrigenom bilden av sig sjÀlv blir allt viktigare i en vÀrld som blir allt mer globaliserad. De lÀnder som studeras i denna uppsats, Ukraina och Vitryssland, Àr tvÄ lÀnder med liknande historia och utveckling efter Sovjetunionens fall. Dock finns en signifikant skillnad i och med den orangea revolutionen som Àgde rum i Ukraina och som ledde till att landet gick i en mer demokratisk riktning. Vi har hÀr försökt visa att staters hantering av media har en stor betydelse nÀr det gÀller att kategorisera lÀnder som demokratiska eller auktoritÀra.

Att skriva med ett syfte. : Hur elever i Är  F-1 möter skriftsprÄket i klassrummet.

Samspelets betydelse mellan pedagog och barn Àr nÄgot som framhÀvs som viktigt inom förskolan. Det finns ett antal metoder och förhÄllningssÀtt i förskolan som anses gynna detta samspel. VÄr studie startade med en nyfikenhet om programmet VÀgledande samspel. Programmet VÀgledande samspel har initierats av stiftelsen ICDP. Vi har uppmÀrksammat att mÄnga pedagoger i förskolan blir vidareutbildade i programmet och vi ville undersöka pedagogers uppfattningar om VÀgledande samspel.

Kampen om historien : levande eller statlig historia i skolan?

Syftet med uppsatsen Àr dels att försöka se vilka frÄgor eller argument som kommit fram i debatten kring det uppdrag som Forum för levande historia (FFLH) har fÄtt av regeringen se hur olika historielÀrare ser pÄ informationskampanjen. Undersökningen inriktar sig pÄ att genom anvÀndandet av de teoretiska verktygen historiemedvetande och historiebruk, försöka se om det finns en diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och skolans vÀrld, mellan forskare pÄ vÄra universitet och historielÀrare ute pÄ vÄra skolor och det utifrÄn den debatt som uppstÄtt kring Forum för levande historias senaste uppdrag ? att belysa och informera om brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer. Det resultat som undersökningen kommer fram till, Àr att utifrÄn mitt undersöknings-material kan det pÄvisas att det finns en synlig diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och grund- och gymnasieskolan. PÄ frÄgan om man kan hÀrleda de olika inblandades agerande utifrÄn olika historiebruk, sÄ tror jag ocksÄ att jag har fÄtt fram att sÄ Àr fallet..

Konstruktioner och konsekvenser av VĂ€gledande samspel : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar

Samspelets betydelse mellan pedagog och barn Àr nÄgot som framhÀvs som viktigt inom förskolan. Det finns ett antal metoder och förhÄllningssÀtt i förskolan som anses gynna detta samspel. VÄr studie startade med en nyfikenhet om programmet VÀgledande samspel. Programmet VÀgledande samspel har initierats av stiftelsen ICDP. Vi har uppmÀrksammat att mÄnga pedagoger i förskolan blir vidareutbildade i programmet och vi ville undersöka pedagogers uppfattningar om VÀgledande samspel.

1 NĂ€sta sida ->